Torsdag kom resultatet av uravstemningen blant medlemmene. Det viser et overveldende flertall for riksmeklerens forslag til ny landsoverenskomst for elektrofagene (LOK).

Ja-flertallet var på hele 85,23 prosent, kun 11,94 prosent svarte nei, mens i underkant av tre prosent avga blank stemme.

9.617 av 15.129 medlemmer deltok på uravstemningen. Det utgjør 63,57 prosent.

– Dette er en solid oppslutning om resultatet. Medlemmene har sagt klart ifra at de mener forhandlingsutvalget har fått til noe bra for fellesskapet, og det er den viktigste tilbakemeldingen vi kan få, sier forbundsleder Geir Ove Kulseth til Fri Fagbevegelse. 

Den nye avtalen gir blant annet et generelt tillegg på 12,50 kroner timen, dobbelt så lang ammefri, felles uttalelse om kvartsstøv, nye lærlingbestemmelser, forskuttering av pleiepenger og økt fagarbeidertillegg.

Avtalen gjelder for perioden 1. mai i år til 30. april 2028.